• Další časté otázky týkající se infekce HP viry

MUDr. Vladimír Mulač opět odpovídá na často kladené dotazy týkající se infekce HP viry.
    Otázka: Pokud je u obou partnerů zjištěna HPV infekce, je nutná léčba?
    Odpověď: Není, není totiž ani čím léčit. K léčbě této virové infekce nemáme žádné prostředky. Krom toho se uvádí, že v drtivé většině případů dochází k tzv. spontánní clearance, samovolnému vyčištění organismu od virové infekce. Je ovšem možná opakovaná infekce, které se již organismus nemusí zbavit. Proto je vhodná vakcinace.

Otázka: Jak se vlastně nakazí muž?
    Odpověď: Kdykoliv, kdekoliv, není to primárně otázka promiskuity. Humánní papilloma viry jsou „všudypřítomné“, takže infikovat se jimi je velmi snadné. Zásadní problém nastává tehdy, kdy se tyto viry dostanou na sliznici čípku děložního a to do oblasti, kde se stýkají dva druhy, typy sliznice a kde snadno dochází k tzv. mechanickým mikrotraumatům (mini poraněním) při pohlavním styku. Pak je pro tyto viry otevřena vstupní brána do hlubších vrstev sliznice, kde pak mohou narušit normální dělení buněk a tak vznikne přednádorový a následně nádorový stav.
    Otázka: Jaký je rozdíl mezi 2. a 3. stupněm cytologie?
    Odpověď: Jde o klasifikaci závažnosti nalezených změn ve smyslu možnosti jejich dalšího vývoje směrem ke zhoubnému nádoru, rakovině. Ani stupeň 3 neznamená, že u konkretní ženy je na čípku rakovina!!!
    Otázka: Co když se závažná přednádorová změna najde u ženy na počátku gravidity?
    Odpověď: Těhotná je jen sledována, žádný operativní zákrok se neprovádí.
    Otázka: Pokud se ženě provede operativní odstranění nálezu na čípku děložním např. pro opakovaný nález přednádorových změn, nemá to pak vliv na možnost otěhotnění a ev. na průběh těhotenství a porodu?
    Odpověď: V současnosti používané metody k těmto výkonům (laser, LLETZ, LEEP) jsou ke tkáni hrdla děložního velmi šetrné a možnost ovlivnění plodnosti a následně průběhu gravidity a porodu je velmi malá.